Een FIAT 500 TwinAir heeft problemen met de cilinders
Techniek
23 July 2018
Blijf op de hoogte
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
Een Fiat 500 TwinAir uit januari 2017 met nog maar 6.000 kilometer op de teller die niet op alle cilinders loopt. Het lijkt een grap, maar na onderzoek door LKQ Techline blijkt de oorzaak toch echt achterstallig onderhoud te zijn. Hoe kon dit gebeuren en wat kun je doen om dit te voorkomen?
Bij de betreffende garage wordt de Fiat met motorcode 199B6.000 uitgelezen. Al snel komen de foutcodes boven drijven: P0300-98 (Ontstekingsmisser) en P0301098 (Ontstekingsmisser cilinder 1). Dit houdt in dat de motor slecht loopt en niet op beide cilinders draait. Het wissen van de foutcodes is geen optie, dan zijn ze na een proefrit direct weer terug. Een nadere diagnose wijst uit dat het probleem zich alleen in de opwarmfase voor lijkt te doen.
Motorolie controleren
Het autobedrijf heeft contact opgenomen met LKQ Techline nadat de monteur het motormanagementsysteem reeds had uitgelezen. Ook waren de bougies reeds vernieuwd en de bobine gewisseld. Automotive adviseert het autobedrijf allereerst om de motorolie te controleren. Waarom? De TwinAir en MultiAir bleken recent al gevoelig voor olie gerelateerde zaken als het niveau, de soort, kwaliteit en verversingstermijn van de olie. De olie mag maximaal een jaar oud zijn, beschikken over de juiste specificaties en daarnaast exact op peil staan.
Een simpele oplossing: ververs de olie!
Zoals je misschien weet, worden de inlaatkleppen van motor van de TwinAir en de Multiair per cilinder elektrohydraulisch bedient. Om het beste brandstofmengsel te maken, heeft iedere cilinder zijn eigen hydraulische systeem die de inlaatklappen afzonderlijk toedient. De olie wordt hiervoor in minuscule oliekanaaltjes naar de klep gedistribueerd. Als de olie niet goed is kunnen deze kanaaltjes verstoppen. De kleppen werken dan niet meer naar behoren. Bij moderne motoren wordt de olie vrij snel oud en vervuilt door uitlaatgascirculatie, dan zonder deze emissietechnologie.
Voor een Fiat TwinAir en MultiAir met Euro6 motor is OW30 C3. Een Euro5 motor behoeft de 5W40 C3 olie.
Je gelooft het niet: na het verversen van de motorolie was het probleem met de betreffende Fiat verholpen!



Schakel op met onze opleidingen
Wil jij meer weten?
Wil jij weten welke opleiding of training het beste bij jou past? Een van onze regiomanagers komt graag bij je langs om jouw wensen en behoefte in kaart te brengen. Zo helpen we je bij het kiezen van de juiste opleiding of training.
Bekijk deze opleidingen
