‘Ook voor ZZp'ers zoals ik is het Technisch Opleidingsplan heel aantrekkelijk’
03 July 2025
Blijf op de hoogte
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
Je moet het weten anders zou je er zomaar voorbijrijden, daar op de Lange Stammerdijk in Driemond, een klein dorpje in Amsterdam-Zuidoost. Toch zit hier toch echt Autobedrijf Lammen van eigenaar en naamgever Emiel Lammen. Aan de buitenzijde van het pand geen naam of herkenningstekens. Verscholen achter de witte gevel bevindt zich een goedlopend garagebedrijf met een tevreden en vast klantenbestand. Precies zoals Emiel het hebben wil: “Ik moet het hebben van mond-tot-mondreclame en daarmee heb ik altijd voldoende werk gehad.” Dat heeft ongetwijfeld te maken met de uitstekende kwaliteit en service die hij levert en zijn vak van autotechnicus neemt hij dan ook zeer serieus. Reden voor hem ook om deel te nemen aan het Technisch Opleidingsplan van LKQ Academy.

Via de poort en zijingang betreden we Emiels domein. Een voormalige draaierij, waarin de historie van techniek duidelijk voelbaar is. Emiel deelt de ruimte met een collega-zelfstandige garagist, niet geheel toevallig de zoon van de man die de draaierij ooit begon in het pand. Emiel (44) startte er zijn bedrijf in 2012, nadat hij al een aardige staat van dienst had opgebouwd in het autovak. “Op mijn zeventiende begon ik als leerling-monteur bij een VW-dealer in Weesp”, vertelt hij. ‘Daarna volgde ruim een jaar militaire dienst, waar ik Tweede Autotechnicus wilde worden. Dat ging helaas niet door, dus keerde ik terug naar school en ging ik weer werken bij de VW-dealer in Weesp. Ik zou er veertien jaar blijven en ik leerde zodoende alles van de auto’s uit de VAG-groep. Daar haalde ik ook mijn VW Paspoort Autotechnicus.”
‘Nooit meer ALFA’
Nadat Emiel eerst nog een uitstapje maakte naar een bedrijf dat hydraulische slangen vervaardigt en monteert, trok hij in 2012 de stoute schoenen aan en begon hij Autobedrijf Lammen in Driemond. Sindsdien sleutelt hij er aan alle automerken en modellen, “Alleen niet meer aan Alfa”, zegt hij lachend. “Sinds ik een keer op m’n bek ben gegaan met het vervangen van fuseekogels, ben ik van dat merk genezen. Veel te gecompliceerd. Voor die reparatie - zo weet ik nu - moet je de halve auto uit elkaar halen, dus daar moest dik geld bij.” Emiel wil maar zeggen: werken aan alle merken is leuk, maar je moet er wel de kennis van in huis hebben. Dus ziet hij het belang van een goede technische opleiding in als geen ander.
Technisch bijblijven
Eerst nog even naar het prille begin als zelfstandig garagist. “Ik deed voorheen al weleens klusjes voor mijn collega hier en toen we samen onder één dak gingen werken, werd dat vanzelf meer. Ook de ‘avondklanten’ die ik al had toen ik nog in loondienst werkte, bleven klant en zo groeide het werkaanbod gestaag. En in een klein dorp als dit heb je het voordeel van mond-tot-mondreclame. Doe je iets goed, dan weten mensen je wel te vinden. Tegelijk ontstond al snel de behoefte om technisch bij te blijven, zeker omdat ik nu allemaal verschillende merken in onderhoud kreeg. Zo’n negen jaar geleden vroeg m’n LKQ-vertegenwoordiger of het Technisch Opleidingsplan niet iets voor mij was. Ik ben toen begonnen en nooit meer gestopt. Elke training leer ik wel weer iets nieuws en dat is ook nodig, want stilstand is achteruitgang. Neem alleen maar de razendsnelle ontwikkelingen op EV-gebied.”
Ook voor ZZP'ers
Emiel heeft intussen vijf EV-trainingen gevolgd en hij beschikt over de NEN-certificering om aan elektrische voertuigen te mogen werken. “Door steeds de opvolgtrainingen te doen, blijft die certificering ook geldig, want zonder kun je echt niet meer. De trainingen zijn van hoog niveau en sommige trainers van LKQ Academy ken ik al jaren, dat schept een band. De voormalige trainingslocatie in Amsterdam zat voor mij hier om de hoek dus dat was prettig, maar de nieuwe in Heemskerk is ook prima. Supermooie faciliteiten en moderne, gevarieerde auto’s om aan te werken. Dat doe je met een paar cursisten samen en al doende wissel je veel ervaringen uit. Ook dat is een leuk en leerzaam onderdeel van de trainingen. Ook voor mij als zzp’er zijn de trainingen prima in te plannen. Vanuit LKQ Academy krijg ik automatisch een oproep en meestal train ik ‘s middags en ’s avonds. Ik hoef dan m’n deuren niet de hele dag te sluiten en kan daarnaast nog wat werk kan doen. Zo is het Technisch Opleidingsplan ook aantrekkelijk voor zzp’ers, dat vind ik top.”
Leerzaam: Storingzoeken
Het zijn niet alleen de EV-trainingen die Emiel weten te boeien. “Het meest steek ik op van het storingzoeken op auto’s en dan vooral van nieuwe storingen, gerelateerd aan de auto’s van nu. Daar heb ik echt veel aan, want dat zijn ook de auto’s die ikzelf hier binnen krijg. Maar ook ‘bekende’ technieken zijn goed om weer eens te herhalen tijdens een training. Zoals het diagnose stellen met een V4-meting. Dat is eigenlijk heel basic, maar wel goed om weer eens stap voor stap uit te voeren bij een storing. Eenvoudig gezegd stel je eerst (onder belasting) vast of de verbruiker in een circuit wel de juiste spanning krijgt. Blijkt dit niet zo te zijn dan is er sprake van verlies. Je bepaalt vervolgens waar dit verlies optreedt, in de plus of in de massa. Het totale proces bestaat uit 4 metingen, vandaar de naam. Dat zijn toch weer eyeopeners.”

LKQ TECHLINE en REMOTE DIAGNOSTICS
Naast het volgen van de trainingen maakt Emiel ook af en toe gebruik van de LKQ Techline en van Remote Diagnostics. “Bijvoorbeeld voor het inleren van sleutels. Ik heb een interface dus kan ik gebruikmaken van ondersteuning via de Remote. Dat is zeker handig, want ik werk met een Snap-on tester, terwijl ze op de Remote afdeling alle testers hebben, ook merkgebonden OEM-diagnoseapparatuur.” Heeft hij nog wensen of ideeën voor toekomstige trainingen? “Jazeker! Ik zou graag een training volgen over waterstoftechnologie. Volgens mij heeft die echt de toekomst en ik zou daar graag alle ins en outs van willen weten.”
Naar Amerika
Onze kennismaking met Autobedrijf Lammen zit er bijna op. Als we Emiel tot slot vragen hoe hij de toekomst van zijn bedrijf over tien jaar ziet, geeft hij een verrassend antwoord. “Die toekomst kon weleens in de Verenigde Staten liggen. Mijn vriendin is Amerikaanse, we gaan er regelmatig op vakantie en sinds 2013 hebben we er ook een huis. Ik rijd ook heel Amerikaans: een Dodge Ram Van. Onze dochter is nu tien en als we de stap willen maken, zou dat het best voor haar middelbare school kunnen, we zullen zien. Wie weet, begin ik daar dan ook een garagebedrijf.” Mocht Emiel de oversteek ooit wagen, dan neemt hij in ieder geval een schat aan technische kennis en ervaring mee.
Schakel op met onze opleidingen
Wil jij meer weten?
Wil jij weten welke opleiding of training het beste bij jou past? Een van onze regiomanagers komt graag bij je langs om jouw wensen en behoefte in kaart te brengen. Zo helpen we je bij het kiezen van de juiste opleiding of training.
Bekijk deze opleidingen